Na de millennials verschijnt nu de eerste lichting van generatie Z op de arbeidsmarkt. Wat kunnen we van deze ‘digital natives’ leren die tussen 2000 en 2015 geboren zijn? Negen eigenschappen op een rij.
Ze zijn open minded
Generatie Z kan met (bijna) iedereen door één deur. Deze jongeren zijn opgegroeid in een heel diverse samenleving en hebben daardoor van jongs af aan geleerd om met verschillende culturen, normen en waarden om te gaan.
Ze willen vernieuwen
Hoe kan het beter, sneller of makkelijker? Dat vraagt deze generatie zich continu af. Ze hebben hoge verwachtingen en wanneer daar niet aan wordt voldaan, prikkelt hen dat om op zoek te gaan naar alternatieven.
Ze leren zichzelf makkelijk nieuwe vaardigheden aan
Een bepaald programma in de vingers krijgen of nieuwe vakkennis opdoen? Deze generatie draait daar zijn hand niet voor om en gaat direct op zoek naar een online tutorial over het betreffende onderwerp.
Ze vinden en filteren razendsnel informatie
Geef een Z’er een uurtje de tijd en hij of zij komt met een indrukwekkende hoeveelheid informatie op de proppen. Deze generatie kan razendsnel online navigeren en een relevante selectie maken.
Ze zijn zelfstandig
Een werkwijze van A tot Z voorkauwen, is niet nodig bij Z’ers. Ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zijn op hun best als er weinig structuur is en ze de vrijheid hebben om hun werk naar eigen inzicht in te vullen.
Ze kunnen multitasken
Tegelijkertijd informatie zoeken, mail beantwoorden en een appje sturen: generatie Z kan dat als geen ander. Ze zijn gewend om continu hun aandacht te verdelen en snel te switchen tussen verschillende schermen of programma’s.
Ze zijn maatschappelijk betrokken
Z’ers praten niet alleen over duurzaamheid, maar willen daadwerkelijk een steentje bijdragen. Niet alleen privé door bijvoorbeeld minder vlees te eten, maar ook door bij een organisatie aan de slag te gaan die maatschappelijk verantwoord onderneemt.
Ze hebben een kritische blik
Lijkt er sprake te zijn van bullshit? Dan gaan bij deze generatie gelijk de alarmbellen rinkelen. Door nepnieuws op social media en initiatieven als WikiLeaks hebben deze jongeren geleerd om niet alles voor waar aan te nemen.
Ze zetten zich 100% in
Presteren is belangrijk voor deze generatie jongeren. Ze willen hun talenten optimaal benutten en leggen de lat hoog voor zichzelf. Dat resulteert in keihard werken en volledige focus.