Met de hulp van Maandag® keerde Riëlle de Vries terug naar het onderwijs. Ze voelt zich als een vis in het water.Nu kunnen we ons er niets meer bij voorstellen, maar in 2011 lagen de banen in het onderwijs niet bepaald voor het opraken. Daarom besloot Riëlle de Vries, destijds vers van de PABO, het over een andere boeg te gooien: ze startte in de sales, in het familiebedrijf van haar vader. Aanvankelijk beviel dat goed, maar nadat het bedrijf tot twee keer toe was verkocht, raakte ze het werkplezier kwijt. ,,Ik wilde een baan waarin ik meer kon betekenen voor anderen.” Het onderwijs lag voor de hand, maar ze miste werkervaring. ,,Vlak nadat ik mijn cv online had gezet, werd ik gebeld door een recruiter van Maandag® Onderwijs.” Het leidde tot een gesprek, een kop koffie, een sollicitatie en een arbeidsvoorwaardengesprek. ,,Het voelde zo goed. Zij gaven me het vertrouwen dat het zou gaan lukken, nog voordat ik mijn eerste project kreeg.”
Bellen kan altijd
Dat eerste project was op een basisschool in Middelharnis, voor groep 5. Een bewust advies van Maandag®, om na al die jaren buiten het onderwijs weer enigszins te kunnen wennen. ,,De bovenbouw, groep 6, 7 en 8, vind ik eigenlijk het leukst, maar de onderwijscoach raadde me dat af. De lesstof is wat moeilijker, de kinderen wat mondiger. Groep 5, op een school in een dorpje, paste op dat moment veel beter.” En zo was het ook. Riëlle voelde zich snel thuis in het team op de school en had tegelijkertijd haar Maandag®-team achter zich. ,,De accountmanager, de recruiter en de onderwijscoach van Maandag® zijn er echt voor je. De onderwijscoach kwam een paar keer kijken, de recruiter kwam ook een keer mee, ze lieten me echt niet zwemmen. Toen ze zagen dat het goed ging, lieten ze me wat meer los. Maar als er ook maar iets is, kan ik ze altijd bellen.”
Geen beperkingen
Haar project in Middelharnis liep tot de kerstvakantie van 2019, daarna startte ze op een basisschool in Rotterdam, ook in groep 5. De bedoeling was om aan het einde van het schooljaar afscheid te nemen, maar de samenwerking beviel aan alle kanten zo goed, dat de school vroeg of Riëlle haar project wilde verlengen. ,,Nu sta ik voor groep 7. Toch de bovenbouw inderdaad”, lacht ze. ,,Een jaar geleden startte ik in de tweede schoolweek, nu heb ik alles kunnen voorbereiden en opstarten. Dat was prettig.” Dat haar overstap naar het onderwijs een succes is, heeft ze voor een groot deel te danken aan Maandag®, zegt Riëlle. ,,Dat komt door hun begeleiding en ook door hun netwerk. Ik ken al die scholen niet.” Ook het werken op projectbasis bevalt goed. ,,Ik houd van een uitdaging en dankzij Maandag® heb ik voldoende afwisseling.” Het mooie is ook dat ze zelf haar koers kan bepalen, uiteraard in goed overleg met haar onderwijscoach. ,,Er zijn geen beperkingen. Een ander type school, overstappen naar het speciaal basisonderwijs; het kan allemaal.”
De Maandag®-professional
Riëlle de Vries (32) is in 2011 afgestudeerd aan de PABO en werkt als leerkracht op basisschool Wilhelmina in Rotterdam. ,,Maandag® staat voor mij voor plezier, afwisseling en persoonlijke aandacht. Als ik aan Maandag® denk, dan denk ik: hup, we gaan ertegenaan, eruithalen wat erin zit. Ik heb er zin in!”
Dit is Maandag®
Maandag® detacheert interim professionals in de publieke sector, binnen de overheid, het onderwijs, de gezondheidszorg en bij woningcorporaties. Maandag®-professionals krijgen persoonlijke begeleiding en coaching en hebben toegang tot talloze trainingen op de Maandag® Academy.
Ook Maandag®-professional worden? Bekijk onze vacatures. Bron: nrc.nl